Iedere week schrijf ik als recruiter in de werving en selectie van Sales, Marketing en Management professionals in de Techniek, Bouw en Industrie een Blog. Vandaag schrijf ik over solliciteren :

Hoe schrijf ik een goede sollicitatiebrief

Hier een aantal tips die je wellicht kunt gebruiken.

De basis van een goede sollicitatiebrief is duidelijk en voor de hand liggend: geen spelfouten, niet langer dan één pagina en duidelijk uitleggen waarom jij de meest geschikte persoon voor de functie bent. Maar hoe zorg je nou dat jouw brief er tussenuit springt? Ik geef je wat tips waarmee jij een goede sollicitatiebrief kan schrijven!

1. Kijk naar je schrijfstijl en pas het aan naar de aard van de vacature en de organisatie.
Kijk goed naar de cultuur van de organisatie en pas je schrijfstijl hierop aan. De passende schrijfstijl voor een creatieve functie of bijvoorbeeld voor een functie als Sales manager is erg verschillend, dus let op je bewoordingen en sluit zo goed mogelijk aan bij de wereld van de organisatie.

2. Doe vooronderzoek.
Doe voldoende kennis op over de organisatie of het bedrijf waar je wilt solliciteren, bestudeer de website goed. Wat wekte precies jouw interesse bij de organisatie of het bedrijf? Waarom wil jij daar werken? Verwerk dat in je brief zodat je duidelijk maakt dat je goed op de hoogte bent. Ga echter niet vertellen hoe de organisatie of het bedrijf in elkaar zit. (ik maak het echt mee)

3. Open krachtig en helder.
Je brief beginnen met ‘Naar aanleiding van uw vacature die ik zag op..’ is niet meer van deze tijd. Maak de recruiter of lezer juist met je eerste zin enthousiast en nieuwsgierig! Open met iets persoonlijks, een sprekend voorbeeld, of iets anders waarmee je direct jouw enthousiasme aantoont.

4. Onderbouw.
Weet en onderbouw wat je schrijft. Geef uitleg waarom je juist die job wilt. Onderbouw je uitleg met concrete voorbeelden en mogelijk met feiten zodat de lezer meteen begrijpt waarom.

5. Voorbeelden.
Schrijf niet alleen dat je geschikt bent, maar geef ook duidelijk aan met voorbeelden waarom jij zo geschikt bent. Gebruik in je brief enkele concrete voorbeelden en bouw deze als volgt op: vertel wat je hebt gedaan, hoe je dat hebt gedaan en vooral wat hier de resultaten van waren. Het gaat tenslotte om resultaten.

6. Wees helder, duidelijk en No-nonsense.
Zorg dat je to the point bent en geen onnodig lange zinnen gebruikt. Laat met weinig maar sterke- woorden zien welke kwaliteiten jij bezit en waarom jij goed in de functie of bij de organisatie past.

7. Klik.
De persoonlijke klik tussen de organisatie en de persoon wordt steeds belangrijker dan de competenties. Ga daarom op zoek naar waarom juist jij goed bij deze organisatie past. Wijk af van gebaande paden. Zoek naar niches. Heeft de organisatie bijvoorbeeld een sportteam wat helemaal bij jou past? Benoem dat!

8. Ambities.
Maak duidelijk wat je ambities zijn. Wat wil je leren? Hoe ga je dat doen? Hoe wil je jouw functie ontwikkelen? Gebruik hiervoor krachtige woorden en vermijd ‘hopelijk’ of ‘ik zou’. Je bent tenslotte overtuigd van jouw kennis, kunde en ambities! Wees zeker van jezelf. Niemand zit te wachten op een onzekere nieuwe werknemer.

Succes!