Iedere week schrijf ik als recruiter en consultant in de werving en selectie van Sales, Marketing en Management professionals in de Techniek, Bouw en Industrie een blog. Vandaag schrijf ik over hoe je jezelf kunt onderscheiden middels de Elevator Pitch.

De Elevator Pitch

Als consultant bij Duijst Werving en Selectie vraag ik mijn kandidaten steeds vaker een Elevator Pitch voor te bereiden. De Elevator Pitch is een korte, krachtige presentatie waarin je jezelf in ongeveer zestig seconden presenteert. De kunst daarbij is om een Pitch te maken waarbij je de consultant in een minuut overtuigt van wie jij bent en wat je kunt.

In het algemeen zijn we gewend om lang en uitgebreid te praten en veel details te geven om de boodschap duidelijk(er) over te brengen. Het is dan ook niet makkelijk om in 60 seconden echt een kernboodschap over te brengen. Een goede voorbereiding is dan ook heel erg belangrijk.

Op deze pagina zullen we stap voor stap de informatie doorlopen die jij nodig hebt voor de voorbereiding van jouw Elevator Pitch.

1. Wat is een Elevator Pitch?
Zoals hierboven omschreven is de Elevator Pitch een kernachtig en krachtig betoog van ongeveer zestig seconden waarin jij jezelf “verkoopt”. Omdat we in het “normale leven” niet gewend zijn te pitchen is het noodzakelijk om je goed voor te bereiden.
De Elevator Pitch heeft haar naam te danken aan de tijdsduur die je in New York (30 – 60 seconden) ongeveer nodig hebt om met de lift boven te komen. Het Elevator Pitch Concept komt dan ook uit de wereld van investeerders in Amerika.
In de Elevator Pitch vertel je kort, helder en duidelijk:
Wie je bent
Wat je te bieden hebt (oplossing)
Wat je toevoegt (voordelen)
Wat je zoekt
Natuurlijk is de inhoud van een Pitch helemaal afhankelijk van de functie en de situatie. De structuur daarentegen blijft hetzelfde. Wij gaan ons nu focussen op de structuur die gebruikt kan worden tijdens een sollicitatiegesprek bij Duijst Werving en Selectie.

2. Hoe lang duurt een Elevator Pitch?
De theorieën over de duur van een Elevator Pitch zijn divers. De ene theorie stelt dat het in tien seconden moet kunnen, andere in dertig seconden en zelfs twee minuten is een theorie die wordt geopperd. Een echte definitie is er dus niet en het is eigenlijk ook niet zo interessant. Feit is; de Pitch moet lang genoeg zijn om te prikkelen en kort genoeg om te blijven boeien. Het doel is; hoe korter je nodig hebt om dit helder en duidelijk te bereiken, hoe beter.
Het kan zelfs zijn dat je nog korter de tijd hebt om te Pitchen. We spreken dan van een Elevator Yell.

3. Elevator yell
De Elevator Yell is ongeveer hetzelfde als een Elevator Pitch maar dan nóg korter, eigenlijk maar één zin. Hierbij is het de bedoeling dat je met je Yell de ontvanger zo prikkelt dat hij of zij meer van je wil horen. Vervolgens ga je dan je Pitch geven. Een voorbeeld van een Elevator Yell is;
“Ik help mensen zo efficiënt hun tijd in te delen, dat ze gemiddeld 30% sneller kunnen werken.”
De ontvanger zal hier waarschijnlijk op reageren met “ dat is interessant, hoe doe je dat?”
Vervolgens geef jij je Pitch.

4. Tips voor jouw Elevator Pitch
1. Het schrijven
Het schrijven van een goede Elevator Pitch is best lastig. Omdat het gaat om het geven van korte, duidelijke en heldere informatie in een hele kort tijd is het verstandig een aantal rondes van “schrappen” in te bouwen. Een Elevator Pitch schrijven is voornamelijk veel schrappen en Less is more. Zorg voor minimaal één goed voorbeeld waarin een bepaalde competentie van je sterk naar voren komt. Gebruik hierbij de STARR methode. Hieronder een link waar de STARR methode wordt toegelicht.
https://maken.wikiwijs.nl/userfiles/ccb3ef6b7aa5b52ade750e07291c8d6b97111c68.pdf
2. Oefen je Elevator Pitch hardop
We hebben vaak de neiging om een verhaal alleen uit het hoofd te leren. Net zoals je vroeger bijvoorbeeld leerde voor een toets. Het oefenen van een Elevator Pitch is anders. Als je jezelf hardop hoort praten geeft dat een extra dimensie aan het oefenen. Zo is het belangrijk dat je je gaat focussen op de overtuiging waarmee je je verhaal brengt en kun je dus extra letten op belangrijke zaken als intonatie, stemvolume en je lichaamstaal. Hieronder een link naar een voorbeeld.

3. Vraag anderen om hun mening
Het is natuurlijk heel erg belangrijk dat je zelf overtuigd bent van je Pitch, maar nog belangrijker is het dat je Pitch en de boodschap die je wilt brengen helder overkomt bij de ontvanger. Oefen dan ook met bekenden en vraag ze naar hun eerlijke mening. Je kunt je Pitch maar één keer doen en een eerste indruk heeft een enorm effect op het verloop van de rest van het gesprek.
4. Stem de Elevator Pitch af op de functie
Het uiteindelijke doel van je Pitch is de ander het gevoel te geven dat jij de juiste bent voor de functie. Daarom is het van belang dat je bij het voorbereiden van je Elevator Pitch goed nadenkt over de inhoud. Wat is er nodig om van jou de meest interessante kandidaat te maken?
5. Enthousiasme is ongelooflijk belangrijk
Enthousiasme is ongelooflijk belangrijk. Zelfs wanneer een verhaal inhoudelijk saai is, kan het door de juiste manier van Pitchen toch interessant worden om naar te luisteren. Mensen voelen zich namelijk erg aangetrokken tot vrolijke, enthousiaste, positieve mensen. Laat je positieve energie, je motivatie en je enthousiasme dus echt doorschijnen tijdens je Pitch!
6. Eindig altijd met een vraag
Door je Elevator Pitch af te sluiten met een vraag zorg je ervoor dat er geen vervelend einde ontstaat na je pitch. Daarbij geef je de recruiter of consultant bij Duijst Werving en Selectie de kans om direct in te haken op je Pitch, waardoor hij of zij zelf ook de kans heeft om dieper in te gaan op de informatie die jij zojuist hebt gegeven.
Bij het schrijven en oefenen van je Pitch is het handig om je pitch af te stemmen op de vraag van de recruiter of consultant “vertel eens wat over jezelf”. Eigenlijk is dit de meest voorkomende manier waarop een Elevator Pitch kan worden ingezet.

5. Elevator Pitch voorbeeld 1 (volgens de STARR methode)
(Wie ben je). Na de afronding van mijn studie Business Development, ben ik gaan werken in mijn huidige functie. In vijf jaar heb ik veel ervaring opgedaan met marktonderzoek dat specifiek is gericht op research design, het ontwikkelen van verschillende analytische modellen en data analyse.
(Wat kun je). Ik heb een nieuwe online onderzoeksmethode ontwikkeld waarbij sociale media worden gebruikt in plaats van de meer reguliere dataverschaffingsmethoden waarbij direct contact nodig was met mensen.
(Wat jij toevoegt). Door de kortere benodigde tijd en daling van personeelskosten bespaart het bedrijf nu jaarlijks enkele miljoenen euro’s .
(Wat je zoekt). In mijn huidige functie zit ik aan het plafond en heb ik niet veel mogelijkheden meer om mij te ontwikkelen.
(Vraag). Hoe is de visie van [bedrijf] op het laten doorgroeien van personeel binnen het bedrijf?

6. Elevator Pitch voorbeeld 2 (volgens de STARR methode)
(Wie ben je). Mijn naam is Kees van den Broek. Ik heb vijf jaar ervaring als pr-manager, web editor en met het uitgeven van een maandelijkse nieuwsbrief.
(Wat kun je). Zo heb ik in mijn laatste functie een vaste strategie ontwikkeld voor de wijze waarop klanten worden benaderd voor een follow-up middels een combinatie van e-mailmarketing en telefonisch contact.
(Wat jij toevoegt). Dit heeft geleid tot een stijging in klanttevredenheid van 30%, hogere klant retentie en daardoor betere banden met onze partners in de retail.
(Wat zoek je). In mijn huidige baan zit erg veel variatie in de werkzaamheden, wat ik als erg prettig ervaar.
(Vraag). Zou u mij kunnen vertellen hoe een typische werkdag eruitziet in deze functie?

7. Elevator Pitch voorbeeld 3 (volgens STARR methode)
(Wat kun je). Ik heb reeds vijf jaar ervaring als manager bij verschillende franchiserestaurants. Hier heb ik veel kennis opgedaan op het gebied van verkoop, klanttevredenheid en het werven, ontwikkelen en begeleiden van personeel. Ik heb een erg ondernemend ingesteld karakter. Dit is onder andere tot uiting gekomen in een aantal succesvolle online marketingcampagnes die ik heb opgezet.
(Wat jij toevoegt). Door deze campagnes én mijn collegialiteit ben ik in 2017 tot franchiser van het jaar gekozen.
(Wie ben je). Werken in teamverband geeft me dan ook veel voldoening. Hierbij probeer ik mensen altijd te behandelen op de manier waarop ik zelf ook graag behandeld word.
(Wat zoek je). Helaas heeft de crisis afgelopen maand zijn tol geëist en moesten er na consolidatie veel vestigingen gesloten worden. Voor elke deur die sluit opent er een nieuwe, wordt vaak gezegd. Ik ben op zoek naar de deur waarachter een uitdagende positie schuilt waarin ik mijn ondernemende karakter kwijt kan .
(Vraag). Hoe is de visie op ondernemerschap binnen het [bedrijf]?